Tuesday 28 April 2009

Homestay i Khayelitsha

På fredag etter jobb ble vi hentet av to familier fra Khayelitsha (største townshipen i Sør Afrika med 1, 7 mill folk). Miriam og jeg ble med den ene familen (Fam. Koffi)og Ann Renate og Kristin ble med den andre, fikk senere se at disse var naboer, så langt unna hverandre var vi heldigvis ikke.

Vi skulle bo hos disse familien frem til lørdag, og var spente da vi alle ble plassert rundt stuebordet til familien Koffi med masse andre unge mennesker. Vi ble fort kjent med dem; Pacama Koffi (en av døtrene i huset), Boysue, pluss flere som jeg ikke husker navnet på. Etter å ha drukket noe som ble kalt både kaffe og te (men smakte ingen av delene..) skulle vi ut på den lokale puben å drikke øl. Så i et shack på plaststoler satt vi å sendte store ølflasker og hørte om deres liv, helt til 10 politimenn kastet alle ut fordi klokka 20 stengte skjenkebevilgningen og noe rykter om at familien skulle sove! Puben var nemlig også del av et hjem..

Så vandret vi videre til neste hjem, Keith`s place som det het og var et ganske lite, men veldig kult utested. MYE african house, som har blitt det vi hører på de fleste stedene vi er ute. Knall, men kan bli i overkant når takten går i samme tempo en hel kveld. Hvertfall, her drakk vi litt mer øl og danset og danset og danset.. prøvde å sette meg ned for å bare bli dratt opp igjen- det skulle man ikke få lov til!

Tilbake hos familien Koffi kl.00.30 og vi skulle dele en 1,50 seng med Pacama.. Miriam og jeg lå på kanten og holdt på å ramle utenfor hver gang vi sovnet, ikke mye søvn med andre ord.
Dagen etter pøsregnet det, men vi gikk oss en tur og fikk sett mer av townshipen.

Det var homestay. Fikk sett hvordan mennesker der har det de trenger og mer til - pluss masse danseglede! Og hvis jeg har noen gang kaldt township slum, så trekker jeg det tilbake nu!

No comments:

Post a Comment